Tajuk
Kes
Majlis Ugama Islam Pulau Pinang dan Seberang Perai
lwn. Shaik Zolkaffily bin Shaik Natar & Ors [2003] 3 MLJ 705
Pertembungan bidang kuasa |
Di Analisa oleh Izaan Azalan
ISU
PERUNDANGAN/PROSEDUR MAL/PENEMUAN BARU:
1) Kes
ini adalah merupakan kes yang telah melalui tiga tingkatan Mahkamah iaitu
Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan Dan Mahkamah Persekutuan setelah diberi
kebenaran untuk merayu.
2) Kes
ini telah dimulakan dengan satu Writ Saman yang difailkan oleh Responden (Plaintif)
di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang supaya membuat satu pengisytiharan bahawa
sebidang tanah yang berada di Pulau Pinang adalah milik Plaintif. Perayu (Defendan)
dalam kes in telah memfailkan bantahan awal terhadap Writ Saman tersebut untuk
membatalkannya dengan menyatakan bahawa Mahkamah Tinggi Tidak mempunyai bidang
kuasa bagi membuat pengisytiharan tersebut sebaliknya perkara tersebut
tertakluk kepada bidang kuasa mahkamah syariah.
3) Mahkamah
Tinggi menyatakan bahawa tindakan yang difailkan adalah tertakluk kepada bidang
kuasa mahkamah sivil dan bukannya bidang kuasa mahkamah syariah, Mahkamah
Rayuan mengekalkan keputusan mahkamah tinggi tersebut.
4) Tugas
Mahkamah Persekutuan dalam kes ini adalah untuk melihat sama ada Mahkamah
Tinggi Sivil dan Mahkamah Rayuan Sivil telah menggunakan pendekatan yang
sewajarnya dalam membuat penghakiman bahawa Mahkamah Syariah tidak berbidang
kuasa.
5) Mahkamah
Persekutuan dalam kes ini telah mengemukakan dua bentuk pendekatan dalam
menentukan sesuatu perkara tertakluk di bawah bidang kuasa mahkamah yang mana
satu iaitu :-
a. Pertama
: Perkara
yang dituntut 'Subject matter'
b. Kedua : Jenis tindakan yang difailkan. 'Remedy
prayed for approach'
6) Mahkamah
Persekutuan dalam kes ini telah memutuskan bahawa pendekatan kedua yang telah
digunapakai oleh mahkamah tinggi sivil dan mahkamah rayuan sivil adalah tidak
tepat dan sebaliknya menegaskan bahawa pendekatan yang pertama adalah lebih
wajar diutamakan. Mahkamah Persekutuan membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi
dan Rayuan.
ANALISA :
7) Di
dalam penghakiman kes ini, Mahkamah persekutuan menjelaskan dua pendekatan yang
berbeza dalam menentukan bidang kuasa mahkamah terhadap sesuatu perkara iaitu 'subject matter' dan 'remedy
prayed for approach'
8) Bagi
memudahkan pembaca untuk memahami pendekatan-pendekatan tersebut. Penulis
nyatakan di bawah ini secara ringkas berkenaan pendekatan-pendekatan tersebut
berdasarkan kepada apa yang telah di ulas oleh Mahkamah Persekutuan.
Pendekatan ‘Remedy Prayed
For Approach’
9) Sewaktu
pendengaran di mahkamah tinggi sivil Yang Arif hakim telah menjadikan kes Majlis Agama Islam Pulau Pinang lwn Isa Abdul Rahman & Satu Yang
Lain [1992] 2 MLJ 244 sebagai pertimbangan
dalam membuat keputusan. Dalam kes ini, telah diputuskan berdasarkan perintah
yang dipohon.
10) “Dalam kes tersebut, Isa Abdul Rahman memohon
supaya satu injuksi dikeluarakan bagi menegah Majlis Agama Islam atau wakilnya untuk
merobohkan masjid yang didirikan atas tanah seseorang yang telah diwakafkan
dengan wakaf am. Setelah mengkaji dengan teliti, hakim bagi kes tersebut
mendapati enakmen pentadbiran agama islam negeri Pulau Pinang tidak memperuntukkan
apa-apa berkenaan dengan jenis injunksi tersebut dan memutuskan mahkamah
syariah tidak ada bidang kuasa dan sewajarnya injunksi tersebut di pohon di mahkamah
tinggi sivil.
11) Sewaktu pendengaran kes ini di mahakamh rayuan mahkamah
rayuan turut menggunakan pendekatan yang sama.
Pendekatan ‘Subject
Matter’
12) Manaakala
sewaktu diperingkaat rayuan, mahkamah merujuk kepada keputusan Soon Singh a/l Bikar Singh v Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia
(PERKIM) Kedah & Anor [1999] 1 MLJ 489 yang mana kes tersebut di putuskan
dengan mengakas keputusan kes Isa Abdul Rahman.
13) “Dalam kes tersebut, Soon Singh mendakwa bahawa
beliau telah menukar kepada agama islam sewaktu kecil tanpa keizinan ibunya dan
kemudiannya telah dibaktiskan dan mendakwa dirinya menganut agama Sikh. Satu permohonan
deklarasi bahawa beliau bukan lagi islam telah difailkan di mahkamah tinggi sehingga
ke peringkat rayuan akibat dicabar oleh PERKIM bahawa mahkamah tinggi syariah
tidak berbidang kuasa. Mahkamah putuskan bahawa Bidang kuasa
mahkamah-mahkamah syariah untuk menguruskan penukaran agama ke luar daripada
agama Islam, walaupun tidak diperuntukkan secara nyata dalam beberapa Enakmen
Negeri, boleh dibaca ke dalam enakmen tersebut secara tersirat yang didapati
daripada peruntukan berkenaan dengan penukaran kepada agama Islam. Adalah tidak
boleh dielakkan bahawa oleh kerana hal-hal tentang penukaran ke agama Islam
diliputi oleh bidang kuasa mahkamah-mahkamah syariah, secara tersirat, penukaran
ke luar daripada agama Islam juga haruslah diliputi oleh bidang kuasa
mahkamah-mahkamah yang sama. Justeru itu, permohonan perayu untuk satu
perisytiharan bahawa ia bukan lagi seorang penganut agama Islam diliputi oleh
bidang kuasa mahkamah syariah dan bukan bidang kuasa Mahkamah Tinggi”
KOMENTAR :
14) Berdasarkan
kepada kedua-dua prinsip yang ada dalam kes tersebut yang mana kedua-duanya
telah diputuskan oleh Mahkamah persekutuan, di dalam kes Majlis
Ugama Islam Pulau Pinang dan Seberang Perai lwn. Shaik Zolkaffily bin Shaik
Natar & Ors [2003] 3 MLJ 705 mahkamah berpandangan bahawa mahkamah tidak
lagi terikat dengan penghakiman kes isa Abdul Rahman dan selanjutnya membuat
keputusan dengan bersandarkan kepada kes Soon Singh.
15) Jika diperhatikan, mahkamah persekutuan dalam kes
tersebut cuba menyimpulkan bahawa sesuatu perkara yang tidak termaktub dengan
jelas berkenaan dengan perintah dipohon atau sebagainya tidak menjadikan sesuatu
mahkamah itu tidak berbidang kuasa selagi mana perkara yang dipertikaikan
tersebut masih berada di bawah bidang kuasa yang diperuntukkan oleh
Perlembagaan dalam jadual kesembilan senarai dua senarai negeri.
16) Kesilapan pembuat undang-undang dengan tidak memperuntukkan
undang-undang khusus berkaitan dengan perkara tersebut tidak menjadikan sesuatu
mahkamah itu tidak berbidang kuasa kerana secara semula jadinya berpandukan
kepada senarai persekutuan dan senarai negeri dalam jadual kesembilan telah
menyatakan bidang kuasa mahkamah syariah dan mahkamah sivil secara nyata.
17) Pada pandangan saya,
dengan adanya penghakiman-penghakiman yang sebegini memberi penjelasan kepada
pembuat undang-undang supaya bertindak lebih proaktif dalam membuat penggubalan
undang-undang untuk menutup lacuna-lacuna yang ada dalam perundangan.
Entah betul entah tidak, Hentam sajalah.
Sekian, Terima Kasih
Sekian, Terima Kasih
No comments:
Post a Comment