Thursday 23 July 2009

Kursus Kontraktor di IUB MARA

Salam, Agak lama juga aku mendiam, bukan sebab dah jemu menulis, tapi disebabkan keletihan..
2 minggu yang lalu aku telah melibatkan diri aku dengan kursus kontraktor yang diadakan di Institut Usahawan Bumiputera, Kuala Lumpur.
Tujuan Aku Melibatkan diri aku dalam kursus ni atas dorongan dan juga memenuhi kehendak kedua ibu bapa ku, tetapi prinsip diri aku ni bukan jenis redah tak tentu pasal, alang-alang dah tempuh, kena la bagi tumpuan baru tau manisnya sesuatu ilmu tu, betul tak?
Hari Pertama : 13/7/2009 ; hari ni adalah hari mengkonformkan diri untuk menghadiri kursus, ada la sesi sual kenal.. ada yang dah jadi kontraktor pun hadiri kursus ni, dan ada yag belum macam aku dan juga beberapa kawan yang sebaya dengan aku, hari aku cuma diajar tentang memulakan rankaian bisnes, istilah "cable" sering digunakan oleh penceramah kami,(cik Apili).
Masuk hari kedua, pegawai dari mara datang, memberitahu kami tentang cara-cara memperolehi pinjaman dari mara bagi menjalankan projek, tapi aku asyik tertido je.. haha
masuk je hari ketiga, kursus semakin rancak, penceramah mengajar kami tentang cara-cara merancang dan menyiapkan sesuatu projek, termasuk kos barang, buruh dan jentera, rupanya nak jadi kontraktor ni x da la susah, cuma kena pandai menggabungkan 3 faktor tadi ja.
masuk la plak hari terakhir, kami diajar tentang belanjawan syarikat, termasuk,kunci kira-kira syrikat, untung rugi syarikat dan sebagainya, x tidur aku.. seronok mengira ni.. haha
dan pada petang, kami ada ujian sikit, dan diberi sijil penyertaan termasuk mata ccd,
pada petang tersebut kami bersalam-salaman dan bertukar no h/p bagi membina "cable" diantara kami..haha
sekian dulu untuk cita ni

No comments:

Post a Comment