Tuesday 20 March 2012

Nasihat hari ini

Semalam, tamat sudah 'parlimen' irbid. agak menarik sebenarnya. parlimen yang mahasiswa disini namakan adalah open talk. fikrahnya mudah, tajuk akan dipilih bagi setiap kali perjumpaan yang terbuka kepada semua mahasiswa di irbid ini yang bernaung bawah persatuan (Permai).
Open Talk edisi Road To Wacana "Kumbang dan Bunga : Madu atau Racun Berbisa"

tajuk agak menarik bukan ? yang dikupaspun tidak lari dari tajuk yang diberi. moral,toleransi dan kemahiran berkomunikasi antara lain jantina dikonggsikan bersama. memang open talk ini tiada natijah, tetapi ia merupakan usaha untuk mencari natijah. bukan senang nak duduk bersama merungkaikan isu dan bertukar pandangan bukan ? aku nampak usaha ini amat baik dan melatih mahasiswa untuk mahir bercakap dan komunikasi dalam tempat terbuka. aku pun tak ketinggalan la ambil pelung untuk teru mengasah kemahiran ini.


tambahan pula, hari ini Dr Abdullah Rababaah dikuliah syariah  turut kongsikan masalah yang lebih kurang sama soal tolenransi dan moral yang kurang di dalam kehidupan, sempat juga aku qoute beberapa kata darinya ;
  • tidak mahir melembutkan bahasa menyebatkan salah faham berlaku
  • terkadang kita cepat menghukum, bila orang menyatakan dia tidak berminat belajar syariah kita terus cakap ini penghinaan terhadap agama, sedangkan manusia ada keinginan dan kehendak masing-masing.
  • seseorang berkahwin dengan niat kahwin sementara disebabkan hal keadaan tertentu, dan ingin berniat untuk menceraikan perempuan tersebut setelah tamat hal keadaan tersebut, memang dari akadnya itu sahih secara zahirnya kerana ia bukan mutaah ataupun nikah sementara yang berwaktu, namu dari segi moralnya mana perasaan kamu ? mana rasa tanggungjawab kamu ? setelah kamu dapat apa yang kamu hajati kamu ceraikan dia ? bagaimana emosi dia ?
  • antara salah faham yang mungkin juga berlaku adalah kerana tidak tepat dalam menyebarkan maklumat, untuk itu saya sering berkata; cerita apa yang kamu dengar dan bukan cerita apa yang kamu faham, kerana ini mencacatkan ketulenan maklumat.
 Banyak sungguh mutiara kata untuk aku muhasabah, terkadang soal emosi,toleransi, dan kemahiran untuk berkomunikasi sering diabaikan, alhamdullih kesedaran mula timbul untuk kita terus berubah bukan ? harap-harap masyarakat terus memberi peluang kepada individu lain untuk belajar cara komunikasi yang betul, saya akui terkadang kesilapan itu hasil dari tindakan indivdu tersebut, namun yang menjadi lebih silap jika kesalah tersebut tidak diperbaiki, kan ?

1 comment:

  1. kadang-kadang kita merasakan yang seseorang itu melaksanakan sesuatu yang kita tak senangi itu, dengan niat yang jugak buruk.

    husnuzzon itu penting.
    dan kalau tak tahu, tanya.

    itu apa yg saya belajar dalam opentalk ni jugak.

    selamat berhikmah dan berkesan dalam berkata-kata.

    ReplyDelete